Z okładki wyd. III
Braterstwo albo śmierć. Zabijanie Mickiewicza w Kole
Sprawy Bożej przedstawia mechanizmy funkcjonowania sekty - sekty w
kulturze polskiej wyjątkowej, ponieważ kierowanej przez Mickiewicza. Przybycie
do Paryża Andrzeja Towiańskiego, litewskiego proroka, odmieniło życie
Adama. Przestał pisać wiersze i poematy i rozpoczął wielki eksperyment,
obejmujący dusze i ciała wyznawców, członków Koła. Mickiewicz pragnął
wychować "nowego człowieka", zdolnego, dzięki wydobytej z własnego
wnętrza sile, do najtrudniejszych zadań: odzyskania niepodległości Polski,
przemiany Europy, zbawienia świata i do odnowy chrześcijaństwa w duchu
pierwszych apostołów. Poezja "nowej epoki" zamieniła się jednak
w martwą mowę, próby wewnętrznego odrodzenia skończyły intrygami, zamachy
na "wszystkość" spełzły na niczym. Nie wiadomo, kto zawinił:
ludzie, okoliczności, złowróżbny układ gwiazd. A może nie mogło być inaczej?
Dzieje utopii to historia pięknych iluzji, układających się w opowieść
o straconych złudzeniach. Historia Koła Sprawy Bożej te dzieje współtworzy.
Choć odrębne i dla nas Polaków wyjątkowe nie odbiegają od ogólnych zasad
życia, od reguł, które z zapałem tworzył Gombrowicz: "Jeśli forma
moja urabia się z innymi, to mogą to być ludzie wyżsi ode mnie lub niżsi.
Urabiając ją sobie z istotami stojącymi na niższym szczeblu rozwoju, ja
zyskuję formę niższą, bardziej niedojrzałą, niżby należało. [...] Niższy,
Młodszy stwarza na swój sposób Wyższego". Towiański, czyli "Młodszy",
stwarzał na swój sposób - sam i za pośrednictwem innych - Mickiewicza,
czyli "Wyższego". Metody i skutki tej operacji opisuje Braterstwo
albo śmierć.
Spis treści
Przedmowa
Cierpienia Marii Rutkowskiej z domu Lemoine. Człowiek nowej epoki
Odkrycie brata Goszczyńskiego. Śmierci nie ma
Święto Dziadów na Cmentarzu Montmartre. Spisek Pilchowskiego
Sen siostry Karoliny. Rozłam
|