Przeciw (w) literaturze
Esej o "poezji czynnej" Mirona Białoszewskiego i Edwarda Stachury

Spis treści

Uwagi wstępne


Część pierwsza. Logosfera i historia


Rozdział I
Literatura współczesna jako zjawisko historyczne
1. Meteorologia i geologia literatury
    a. Meteorologia literatury
    b. Geologia (archeologia) dyskursu
    c. Geologia rozumienia i wypowiadania
    d. Geologia komunikacji
2. Logosfera, wypowiedź, gatunek mowy
    a. Logosfera
    b. Prawa wypowiedzi według Bachtina
    c. Gatunek mowy
3. Formacje wypowiedzeniowe i progi logosfery
    a. Przedgrafemiczna i grafemiczna formacja wypowiedzeniowa
    b. Grafemiczna i literacka formacja wypowiedzeniowa
    c. Literacka i postgrafemiczna formacja wypowiedzeniowa


Rozdział II
Krytyka literatury według Mickiewicza
1. Literat czy poeta?
2. Krytyka "kultury książkowej"
3. "Wykłady jako pojedynki"
4. Krytyka literatury jako forma wiedzy o literaturze


Rozdział III
Koncepcja "poezji czynnej" w prelekcjach paryskich
1. Status prelekcji paryskich
2. Literatura i historia
    a. Dwa rodowody piśmiennictwa
    b. Literatura kopalna albo utajniona
    c. Poezja pierwiastkowa
    d. Pochodzenie gatunków
    e. Literatura naleciała
    f. Literatura mesjanistyczna
    g. Odmiany dramatu
3. Język, słowo, autor
    a. Pochodzenie języka i mowy
    b. Słowo uczłowieczone (słowo żywe)
    c. Autor jako sprawca


Część druga. Koncepcja "poezji czynnej" Mirona Białoszewskiego


Rozdział IV
Proksemiczne ramy wypowiedzi Białoszewskiego
    1. Społeczne zmieszanie wartości kulturowych
    2. Białoszewski i proksemika
    3. Proksemika i obcowanie językowe
    4. Białoszewski i kultura masowa


Rozdział V
Miron Białoszewski: wypowiedź i teatr
1. Wypowiedź Białoszewskiego: "część, która idzie przez całość"
2. Życie jako teatr
3. Scena i zaplecze
    a. Scena tożsama z mieszkaniem
    b. Zaplecze tożsame z mieszkaniem
    c. Scena ruchoma


Rozdział VI
Odmiany wypowiedzi Białoszewskiego
1. Poezja "robiona na schodach"
2. Wypowiedź wobec warunków wypowiadania
3. Izolowana wypowiedź wielogłosowa: cytat
4. Przedrzeźniona wypowiedź dwu- i wielogłosowa
5. Wielojęzyczność świata mowy a wypowiedzi Białoszewskiego


Część trzecia. Koncepcja "poezji czynnej" Edwarda Stachury


Rozdział VII
Trzy etapy rozwoju "poezji czynnej" Edwarda Stachury
1. Etap pierwszy: walka z konwencjami
2. Etap drugi: próby wypowiedzi zupełnej
3. Etap trzeci: Fabula rasa itd.


Rozdział VIII
Próby wypowiedzi zupełnej
1. Paradoks czasoprzestrzeni
    a. Czas "infinitus"
    b. Świat i rzeczywistość
2. Wypowiedź zupełna
    a. Wariant opisowy
    b. Wariant iluminacyjny
3. Zasada świadectwa
    a. Wyrażanie codzienności
    b. Codzienne świętowanie


Rozdział IX
"Poezja czynna" jako sposób bycia
1. Poeta i mit "podstawowy"
2. Tendencja krytyczna "poezji czynnej"
3. Krytyka upostaciowania wypowiedzi poetyckiej
4. Zasada jedności wypowiedzi
    a. Książka nie napisana i traktat o milczeniu
    b. Egoizm
    c. Myślenie i rozumienie

Sfinx