Książę bezdomny

Spis rzeczy


1.
Próbowałem nieraz to wszystko stępić [...]
tak jak się przytępia nóż o kamień.
Żeby było łatwiej żyć.
Bo to jest jednak cholernie męczące. [...]
Ale nic z tego.

Edward Stachura, Cała jaskrawość


2.
Śmierć jest żywotem.
Książę niezłomny, wg Calderona-Słowackiego


3.
Kto przekazuje wiadomość o śmierci, wydaje się sobie bardzo ważny. Ma poczucie - wbrew wszelkiemu zgoła rozsądkowi - że jest wysłannikiem królestwa zmarłych. Wspólnota wszystkich zmarłych jest bowiem tak potężna, że nawet ten, kto tylko zawiadamia o śmierci, odczuwa to. Ad plures ire znaczyło u Rzymian "umierać".
Walter Benjamin, Ulica jednokierunkowa (tł. A. Kopacki)


4.
Zbudził tych, którzy spali,
przywrócił pamięć tym, którzy zapomnieli
obdarował światłem oczy sprawiedliwych.

Psalmy Tomasza 7,27-28. Motto do Ody antropologicznej Leszka Kolankiewicza z jego eseju Samba z bogami.


5.
Zdjęcie posiada siłę potwierdzania i potwierdzenie fotografii odnosi się nie do przedmiotu, lecz do czasu. Z fenomenologicznego punktu widzenia zdolność poświadczania autentyczności bierze w fotografii górę nad zdolnością przedstawiania.
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii (tł. J. Trznadel)


6.
Jak potężnym i powszechnym było religijne rozmarzenie, świadczy o tym owa dziwna wyprawa krzyżowa dzieci, która na kilka lat przed śmiercią Innocentego III (1213) poruszyła południowo-wschodnią Francję, a nawet niektóre krainy niemieckie. Pastuszek pewien począł głosić, że duchy niebieskie oznajmiły mu, jako grób święty może być wybawiony tylko przez niewinnych i małoletnich. Chłopcy i dziewczęta w wieku od ośmiu do szesnastu lat opuszczali swe rodzinne strony, zbierali się w tłumy i dążyli ku brzegom morza. Wiele ich poginęło z utrudzenia i niedostatku, wiele także stało się łupem chciwych handlarzy, którzy wabili te dzieci do siebie, a potem je sprzedawali w niewolę.
Motto z Dziejów powszechnych Fryderyka Schloessera do Bram raju Jerzego Andrzejewskiego


7.
Phlebas Fenicjanin dwa tygodnie temu
Zapomniał krzyki mew i morza kołysanie,
I zysk, i stratę.
Skubały mu kości
Prądy szepczące i schodził w otchłanie.
Życie swoje powtórzył, gdy wzniósł się i spadł.
Wir wchłonął pamięć lat jego młodości.
Ktokolwiek jesteś, Żyd czy też poganin,
Ty, który kręcąc kołem słuchasz, jak wiatr grzmi,
Zważ: i Phlebas piękny był niegdyś, wysoki jak ty.
Thomas Stearns Eliot, Jałowa ziemia (tł. Cz. Miłosz)


8.
Niechaj delikatność prowadzi cię do Oblubienicy prostą drogą, umacniaj się w zaufaniu i bądź pewny swego, niech obejmie cię żądza i niech cię rozpłomieni, niech obejmie cię czułość, bo ona piękna jest. Upij się radością, bo miłość jej bez granic, połącz się z nią na wieki, bo miłość mocna jest, wznieś usta swe ku niebu i rzeknij: "Szukam Cię, ufam Tobie, pragnę Cię, podążam ku Tobie, wchodzę w Ciebie, raduję się i wreszcie jestem wszystek Twój".
Święty Bonawentura, Potrójna droga III,8


9.
Tak mało znamy samych siebie, iż niejednemu zda się, że umiera, podczas gdy ma się dobrze; inni myślą, że mają się dobrze, wówczas gdy są bliscy śmierci, nie czując bliskiej gorączki lub tworzącego się wrzodu.
Blaise Pascal, Myśli 220 (431) (tł. T. Żeleński-Boy)


10.
Niekiedy bywa, iż ciało pierwsze ulega starości, niekiedy znowuż dusza. Widziałem dość takich, których mózgownica słabła wcześniej niż żołądek i nogi; które zło, przez to, iż mało jest dotkliwe cierpiącemu na nie i nie tak jasno się objawia, tym bardziej jest niebezpieczne.
Michel de Montaigne, Próby (tł. T. Żeleński-Boy)


11.
Ludzie, nie mogąc wyleczyć się ze śmierci, z nędzy i z niewiedzy, postanowili, żeby czuć się lepiej, w ogóle o tym nie myśleć.
Blaise Pascal, Myśli (tł. T. Żeleński-Boy)


12.
Lęk przed śmiercią polega w znacznej mierze na iluzji, że to my znikamy, a świat zostaje. Dzieje się inaczej - świat odpływa, a moje "ja" trwa nadal jako podstawa wszelkiej egzystencji. W godzinie śmierci wszystko umiera, z wyjątkiem mnie. Wola istnienia jest silniejsza niż śmierć, chociaż śmierć przenika świat nieustannie i sprawia, że świat wiedzie żywot wampira. Wampir żywi się krwią, spiskuje nie spiskując.
Arthur Schopenhauer, Suplement do czwartej księgi Świata jako woli i przedstawienia


13.
To przecie pewne, że nic na świecie nie czyni człowieka potrzebnym, jeno miłość. Widzę to po Locie, że nierada by mnie stracić, a dzieci też inaczej nie myślą, tylko że każdego następnego dnia przyjdę znowu. Dziś poszedłem nastroić fortepian Loty; nie mogłem jednak tego zrobić, bo dzieci nudziły mnie o bajkę i Lota sama powiedziała, bym im sprawił tę przyjemność. Krajałem im chleba na wieczerzę, który przyjmują teraz tak samo chętnie ode mnie jak od Loty, i opowiadałem im ulubiony ustęp o księżniczce, której usługują ręce.
Goethe, Cierpienia młodego Wertera (tł. L. Staff)


14.
Wokół mrok, choć wykol oczy;
Co tu robić. Będzie źle!
Bies nas, widać, w polu toczy
I kołuje nami w mgle.
Aleksander Puszkin, Ballada o biesach (tł. J. Tuwim)


15.
Na łóżku moim w nocy szukałam tego, którego miłuje dusza moja; szukałam go, lecz nie znalazłam.
Pieśń nad pieśniami 3,1 (tł. J. Wujek)


16.
Lepiej lica swe piękne umaluj i na rojnych ulicach przebywaj, ciało swe w powabne suknie odziewaj, niechaj cię tam weźmie, ktokolwiek zechce! Tyś koszyk z żarem gasnący, gdy zimno, drzwi poślednie, nie chroniące od burz i wiatrów, zamek co grzebie pod sobą walecznych, słoń co czaprak swój zrzuca i depce, smoła, która brudzi niosącego, bukłak dziurawy, co moczy niosących, głaz wapienny, który ścianę kruszy ciężarem, taran, który wprowadzono w kraj nieprzyjaciół, sandał, który chodzącemu stopę obciera. Któremuż z kochanków swych byłaś wierna?
Gilgamesz. Epos starożytnego Dwurzecza (tł. R. Stiller)


17.
Wielka rozkosz dla prawdziwego "flanneur'a" i rozmiłowanie obserwatora: zamieszkać w mnogości, falowaniu, ruchu, w tym, co umyka, co jest nieskończone. Być poza domem, a przecież czuć się wszędzie u siebie; widzieć świat, być w środku świata i w ukryciu zarazem, takie są drobne przyjemności tych umysłów niezależnych, namiętnych, bezstronnych, które słowo tylko nieudolnie potrafi scharakteryzować. Obserwator - to książę, który wszędzie zachowuje incognito.
Charles Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego (tł. J. Guze)


18.
Po ich lędźwiach rodzajnych płyną skry magiczne
I gwiezdnymi pyłami, jak piach migoczący,
Połyskują ich błędne źrenice mistyczne.

Charles Baudelaire, Koty (tł. A. Międzyrzecki)


19.
Wieść gminna przestrzega przed opowiadaniem snów na czczo. W tym stanie człowiek przebudzony pozostaje jeszcze w istocie we władzy snu. Mianowicie ablucje wydobywają z mroku jedynie powierzchnię ciała i jego widoczne funkcje motoryczne, natomiast w głębszych warstwach także podczas porannego obmywania trwa senne zamroczenie - wręcz ustala się ono w samotności pierwszej godziny na jawie. Kto lęka się zetknięcia z dniem - czy to ze strachu przed ludźmi, czy gwoli wewnętrznego skupienia - ten nie chce jeść i gardzi śniadaniem. W ten sposób unika przełomu między światem nocy i dnia. Oto przezorność, którą usprawiedliwia tylko energetyczna przemiana snu w skupioną pracę poranną, o ile nie wypali się w modlitwie - w innym bowiem razie dochodzi do pomieszania rytmów życiowych. W tej kondycji zdawanie sprawy ze snów jest zgubne, ponieważ człowiek w połowie jeszcze do świata snu należąc, zdradza go słowami i musi spodziewać się jego zemsty. Mówiąc nowocześniej: sam się zdradza. Nie chroni go już śniąca naiwność, a poruszając, nierozważnie, senne wizje, wydaje siebie. Do snu bowiem wolno odwoływać się tylko z innego brzegu, z perspektywy jasnego dnia, w przemyślanym wspomnieniu. Tamta strona snu jest osiągalna tylko przez oczyszczenie, które jest analogiczne do mycia, jednak całkowicie od niego różne. Idzie przez żołądek. Na czczo mówi się o śnie, jakby mówiło się przez sen.
Walter Benjamin, Ulica jednokierunkowa (tł. A. Kopacki)


20.
Kiedy dwa zwierciadła przeglądają się w sobie, Szatan rozgrywa ulubioną partię: otwiera (podobnie jak zapatrzeni w siebie kochankowie) perspektywę na nieskończoność. Paryż uwielbia zwierciadlane perspektywy. Łuk Triumfalny, Sacré-Coeur, a nawet Panthéon, oglądane z daleka, jawią się w postaci napowietrznych obrazów wiszących na niewielkiej wysokości, podwajanych architektoniczną perspektywą mirażu.
Walter Benjamin, Paryż, stolica XIX wieku


21.
Słodko, prędko czas ucieka,
Wtem koń zarżał, jękła sowa,
Zegar wybił. - Bywaj zdrowa.
Koń mój zarżał, koń mój czeka,
Albo wstawaj, na koń siądź
I na wieki moją bądź.
Ucieczka. Ballada. Jedyny utwór, który Adam Mickiewicz z pewnością napisał w Wielkopolsce


22.
Raz przemówiłem, nie więcej, drugi raz niczego nie dodam.
Księga Hioba 40,5


23.
Kiedyś był tu oddech na szybach, zapach pieczeni, ta sama twarz w lustrze. Teraz jest muzeum. Wytępiono florę podłóg, opróżniono kufry, pokoje zalano woskiem. Całymi dniami i nocami otwieram okna. Myszy omijają ten zapowietrzony dom. Łóżko zasłane porządnie. Ale nikt nie chce spędzić tu ani jednej nocy. Między jego szafą, jego łóżkiem a jego stołem - biała granica nieobecności.
Zbigniew Herbert, Dom poety


24.
W więzieniu zwanym życiem, które opuszczamy po kolei martwi, nie należy liczyć na żadne spacery, ani na białą różę. Nie wykluczone jednak, że pewnego dnia dostrzeżesz pod nogami jeden tylko płatek i jego widok rozgrzeje ci serce i doda siły. Nigdy się nie dowiesz, dlaczego do więzienia trafiłeś i za jakie winy, szykuj się na cierpienie i śmierć. Nie myśl ani o trybunale, ani o procesie, bo niedocieczony jego przebieg. Podziękuj dozorcy, że pozwolił ci płatek białej róży zamknąć w dłoni. Większego szczęścia nie zaznasz. Doceń je i rozraduj w duchu.
Alfred de Vigny, Druga porada Czarnego Doktora


25.
Zwlokłam suknię moję, jakóż ją oblec mam? Umyłam nogi moje, jakoż je zmazać mam? Miły mój ściągnął rękę swoję dziurą, a żywot mój zadrżał na dotknienie jego. Wstałam, abym otworzyła miłemu memu, ręce moje kapały mirhą, a palce moje były pełne mirhy co najwyborniejszej. Zaworę drzwi moich otworzyłam miłemu, a on był odszedł i minął.
Pieśń nad pieśniami 5,3-6 (tł. J. Wujek)


26.
To, co na dole, jest tym, co na górze, i to co na górze, jest tym, co na dole.
Jakob Boehme, Sygnatura rzeczy.
Hermetyczna maksyma Paracelsusa ze Szmaragdowego stołu


27.
Albowiem frasunkiem tych nieszczęsnych istot jest nie tylko szukanie tego, komu by się ten lub ów mógł pokłonić, lecz znalezienie tego, w którego by wszyscy uwierzyli i wszyscy musi się pokłonili, i to koniecznie wszyscy razem. Właśnie ta potrzeba powszechności pokłonienia się jest najistotniejszą męką każdego poszczególnego człowieka i całej ludzkości od zarania wieków. [...] I tośmy zrobili. Poprawiliśmy Twoje bohaterstwo i oparli je na cudzie, tajemnicy i autorytecie. I ludzie ucieszyli się, że poprowadzono ich znowu jak trzodę i że z ich serc zdjęto wreszcie tak straszliwy dar, który im tyle męki przysporzył.
Legenda o Wielkim Inkwizytorze, według Dostojewskiego (Bracia Karamazow, tł. A. Wat)


28.
"Rytuały przejścia" - tak zwały się niegdyś obrzędy związane ze śmiercią, urodzinami, małżeństwem lub wkraczaniem w wiek dojrzały. Obecnie owe rytuały wyblakły. Do przekraczania progów gotują się tylko nieliczni: ci, których to doświadczenie nie przeraża. Większość drzemie, niezdolna do przebudzenia. Doświadczenie seksualne, podobnie jak doświadczenia miłosne, również wymagają przekraczania progów, czyli budzenia się ze złego snu.
Walter Benjamin, Prostytucja, gra


29.
Ktoś natomiast mógłby zapytać, jakie powinno być to coś, dzięki któremu [dane ciało] się powiększa. Otóż oczywiste jest, że ono powinno być w możności tym właśnie, co się powiększa, a więc jeżeli ma być ciałem, to [powinno być uprzednio] ciałem w możności. Czymś innym przeto było w dokonaniu. Ono właśnie zniszczało, gdy się stało ciałem.
Arystoteles, O powstawaniu i ginięciu (tł. L. Regner)


30.
Łatwo zauważyć, że po największej części ludzie stają się w ciągu swego życia dość niepodobni do samych siebie, jak gdyby się przeobrażali w istoty zupełnie odmienne. Nie dla stwierdzenia wszelako rzeczy tak znanej chciałem napisać książkę; miałem temat bardziej nowy, a nawet bardziej doniosły: mianowicie poszukać przyczyn tych przeobrażeń i zająć się tymi, które zależne są od nas, aby wskazać, w jaki sposób my sami możemy nimi kierować, a tym samym stać się lepszymi i bardziej pewnymi samych siebie.
Jan Jakub Rousseau, Wyznania (tł. T. Żeleński-Boy)


31.
Miły mój ściągnął rękę swoję dziurą, a żywot mój zadrżał na dotknienie jego.
Pieśń nad pieśniami 5,4 (tł. J. Wujek)


32.
Nieszczęśni, którym każe los
Znosić burz ciosy! Aż nagle uśmiechnie się niebo
I wyjąc wróci potwór do jaskiń w górze Hekla.
William Blake, Do zimy (tł. Cz. Miłosz)


33.
Wszystko daje się sprowadzić do estetyki i ekonomii politycznej.
Stéphane Mallarmé


34.
Mojżesz zaś rzekł Bogu: "Oto pójdę do Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni mnie zapytają, jakie jest Jego imię, to cóż im mam powiedzieć?
Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: "JESTEM, KTÓRY JESTEM". I dodał: "Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was".
Mówił dalej Bóg do Mojżesza: "JESTEM, Bóg ojców waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia".
Księga Wyjścia 3,13-15 (tł. ks. S. Łach)


35.
Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie.
List św. Pawła Apostoła do Galatów 3,28 (tł. ks. F. Kołoniecki)


36.
...Przyszłaś do mnie,
Przez boga duchów i snów prowadzona,
Który zostawił cię w Eleuzis: niemą
I owym przejściem ze świata do świata
Oszołomioną. Stamtąd cię przywiodłem
Tu, na tę łąkę, by dzień, w którym wypadł
Z twych rąk, dopiero co zerwany, narcyz,
Mógł przez wspomnienia zamglone się przedrzeć
Do zagubionej duszy twojej. Nagły
Słowik zobaczył cię, zadzwonił pieśnią
I powitaniem...

Alfred Tennyson, Eleuzis (tł. Z. Kubiak)


37.
V.I.T.R.I.O.L. - akronim łaciński, wieloznacznej, symbolicznej, siedmiowyrazowej (odpowiadającej siedmiu planetom) formuły alchemików, streszczającej ich doktrynę: "Visita interiorem terrae rectificando invenies operae lapidem", co znaczy: "Znijdę do wnętrzności Ziemi; destylując znajdziesz kamień filozoficzny", akronim często niegdyś używany w związku z procesem transmutacji, tj. przemiany metali zwykłych w szlachetne, przede wszystkim w złoto i w srebro. Z inicjałów tych utworzono wyraz inicjacyjny, "vitriol", wyrażający prawo procesu transmutacji lub symbolizujący powrót istoty ludzkiej do jej najintymniejszego jądra, zejście w głąb siebie samego, na dno własnej duszy, poszukiwanie jej najtajniejszej treści, aby znaleźć niepodzielne centrum, na którym zbudować by można inną osobowość, nowego człowieka.
Władysław Kopaliński, Słownik symboli



* * *


Bo ta ziemia to gospoda
W ogromnej naszej podróży

Motto do Księcia niezłomnego
wg Calderona-Słowackiego
w Teatrze Laboratorium

Sfinx